دانلود پروژه بررسی وضعیت خانوادگی و تحصیلی نوجوانان سارق
بررسی وضعیت خانوادگی و تحصیلی نوجوانان سارق
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تشکر و قدردانی
(چکیده)
فهرست مطالب
فهرست نمودارها
فهرست جداول
۱-فصل اول :کلیات تحقیق
مقدمه
۱-بیان مسئله
طرح و تعریف مشکل
زمینه مشکل
۱-۲-سوالها
۱-۳-اهمیت تحقیق
۱-۴-هدفهای تحقیق
۱-۵-تعریف اصلاحات
۲-فصل دوم (ادبیات و پیشینه تحقیق)
۲-مقدمه
۲-۱- مفهوم جنایتکاری و بزهکاری
۲-۲-وضع کنونی شناساییها
۲-۳-علتشناسی بزهکاری
۲-۴-پیشگیری بزهکاری نوجوانان
۲-۵-ملاحظات کلی :
۲-۶-نظریهها و پژوهشهای دیگران درباره دزدی
۲-۶-۱-دزدی و مالکیت
۲-۷-انواع دزدیها
۲-۸-جریان عمل دزدی
۳-۱-روش تحقیق
۳-۲-آزمودنیها
۳-۳-ابزار جمعآوری داده
۳-۴-روش در تجزیه و تحلیل داده
۴-فصل چهارم (تجزیه و تحلیل دادهها)
۴-۱-مقدمه
۴-۲-یافتههای تحقیق
۴-۳-تجزیه و تحلیل دادهها
۵-فصل پنجم (بحث و نتیجهگیری)
۵-۱-خلاصه تحقیق
۵-۲-بررسی یافتهها
۵-۳-کاربرد یافتهها
۵-۴-پیشنهادها
۵-۵-محدودیتهای تحقیق
الف : فهرست منابع
ب : پیوستها
فهرست نمودارها
۱-متغیرهای مربوط به نوجوانان سارق و غیرسارق
۲-متغیرهای مربوط به نوجوانان سارق
۳-وضعیت تحصیلی نوجوانان سارق و غیرسارق
۴-وضعیت خانوادگی
۵-وضعیت شغل پدر نوجوانان سارق و غیرسارق
۶-وضعیت اعتیاد خانواده و خود نوجوانان سارق
۷-وضعیت سواد نوجوانان سارق و غیرسارق
فهرست جدولها
۱-درصدگیری از هر یک متغیرها مربوط به نوجوانان سارق و غیرسارق
۲-درصد گیری از هر یک از متغیرهای مربوط به گروه نوجوانان سارق
۳-درصد گیری از وضعیت تحصیلی نوجوانان سارق و غیرسارق
۴-وضعیت خانوادگی نوجوان سارق و غیرسارق
۵-وضعیت شغل پدر نوجوانان سارق و غیرسارق
۶-وضعیت اعتیاد خانوار و خود نوجوانان سارق
۷-وضعیت سواد نوجوانان سارق و غیرسارق
مقدمه
خانواده یکی از مهمترین و مقدسترین نهادهای اجتماعی است که در طول
تاریخ از جمله عوامل دوام و قوام جامعه بشری بوده و آنچه موجب نگرانی جوامع
شده است صدمات و لطمات جبرانناپذیری است که بر اثر فروپاشیدن این کانون
ایجاد میشود .
صدماتی که متوجه تمام اعضای خانواده منجمله فرزندان می شود . جدایی
والدین برای فرزندان و خود آنها بسیار حایز اهمیت و قابل بررسی است چرا که
وضعیت فرزندان پس از طلاق و جدایی والدین از نگرانکنندهترین و
بحثانگیزترین جنبه طلاق بوده است . و این مسئله در صورت ازدواج مجدد
والدین با دیگری ، ابعاد نگران کنندهای به خود میگیرد . دوره بلافاصله
بعد از جدایی برای اکثر افراد یک دوره تضاد و دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی
شدید است (معنوی ، ۱۳۶۲).
این تضاد و دوگانگی موجبات تغییرات عمیق در رفتار خانواده بخصوص و
فرزندان پدید میآورد که از جملة آن بزهکاری میباشد . از طرف دیگر مشخص
شده است که بیشتر بزهکاران متعلق به خانوادههایی هستند که در آن از محبت و
تفاهم اثر کمی وجود دارد و غالباً دارای خانوادههای از هم پاشیده
میباشند (نوابی نژاد ، ۱۳۶۲) .
کلوارد (۱۹۶۵) میگوید :
در تئوری گذر از نوجوانی بطرف بزرگسالی که توسط بلاک نایدرهافر بیان
شده، بسیاری از مشکلاتی که در رابطه با سازگاری نوجوانان میباشد مطرح شده
است و کوششهای صورت گرفته است .
برای اینکه بزهکاری را بتوانند بعنوان یک مشکل اجتماعی توضیح دهند این مشکل معمولاً بر اساس سه وضعیت میباشد :
۱-تغییر اساسی که در وضعیت فرد ایجاد می شود به عنوان بحرانی در زندگی فرد میباشد .
۲-شدت بحران بستگی به وسایل رسمی اجتماعی دارد که این تغییرات را در جامعه تسهیل میکند .
۳-رفتارهای غیرعادی و انحرافی ممکن است از این بحران ناشی شود .
عبور از دوران کودکی به سمت دوران بزرگسالی یک مسئله خیلی حساس میباشد و برای جوامع انسانی یک دورهای فشارزا ، بحساب میآید .
یک نوجوان در جوامع امروزی نمیتواند هر شغلی که خواست بگیرد و بدلیل
پیشرفت فشار روزافزون علم و تکنیک در زمینههای مختلف یک نوجوان برای اینکه
مهارتی لازم را در این مورد کسب کند نیاز به آموزشهای طولانیمدت دارد و
قاعدتاً در این دوره یک نوجوان بدلیل موقعیتی که دارد نه میتواند نقش
پدری را عهدهدار شود و نه میتواند همسری اختیار کند .
نوجوان علیرغم اینکه آمادگیهای لازم را در زمینههای عاطفی و
بیولوژیکی دارند از اینکه عهده دار نقشهای بزرگسالان شوند تا مدتی محروم
میمانند و یک وضعیت خاصی دارند که نه بزرگسال و نه کودک محسوب میآیند .
بنابراین نوجوانان علاقمند نقشهای بزرگسالان میباشند و میخواهند آن چیزهایی که بزرگسالان دارند ، اینها هم داشته باشند .
ولی چون امکان دسترسی به این علائقشان بزودی میسر نیست این خودش
میتواند علتی برای انحراف این نوجوانان باشد و با تشکیل دادن گروههای
کوچک به آن خواستههایی که امکان دسترسی در آن شرایط برایشان وجود نداشت ،
در این گروهها برسند (cloward , 1970) .
بنابراین دوران کودکی پرمایهترین دقایق عمر است . بایستی از تمام طرق
ممکنه آموزش و پرورش و کلیه علوم حیاتی و روانی و اجتماعی برای سازندگی و
تکوین یک شخصیت ایدهآل از این وجود شکلپذیر بهره گیری کرد . از دست دادن
این لحظات گرانبها جبرانناپذیر است . به جای اینکه سالهای نخستین عمر کودک
را مهمل بگذارند تا در آن زمینه علفهای خودرو و هرزه بروید با دقت تمام آن
را آمادة کشت ساخت و در آن بذر ثمربخش پاشید .
این کشت مستلزم شناسایی عمیق و فیزیولوژی و روانشناسی کودک و نیازهای
مادی و روانی او است . فراموش نکنیم بزرگترین نیاز کودک محبت است ، کودک
درس محبت ، رحم و شفقت ، نیکوکاری ،وفاداری ، صفا ،خلوص ، پاکی ، راستی ،
صراحت لهجه ، رشادت ، شهامت ،شجاعت ، ازخودگذشتگی ، فداکاری ، ادب ، فروتنی
، تواضع ، عزت نفس ، تعاون ،سخاوت ،ا حسان ، ایثار ، حریت ، تقوا ، عشق به
کمال و سایر سجایا و ملکات انسانی را در نخستین سالهای زندگی خود در دامن
پرمهر و محبت پدرومادر از راه بذل محبت آنان میآموزد . کانون خانواده تنها
پناهگاه و تکیه گاه امید اوست . خانواده آیینه شخصیت کودکان است. باید
بکوشیم تا این آیینه شفاف و خالی از رنگ کدورت باشد .(کینیا . م)
بیان مساله :
ویژگی اصلی تشخیص اختلال توداری ، داشتن الگوی تکراری و پیوسته تجاوز
به حقوق اولیه دیگران یا تخطی از معیارها و ضوابط اجتماعی متناسب با سن است
(wicks, 1984) از نظر پیروان مکتب کلاسیک ، بزهکار فردی است که تحت اراده
آزاد خود ، دست به عمل زده است که موجب خسارات و زیان جامعه گردیده است.
(کینیا ، ۱۳۵۷)
مظلومان میگوید : به نظر (Anderson) عمل بزهکارانه پدیدهای از
تظاهرات اجتماعی است و عاملی که برای دفاع از خود آنرا مرتکب میشود . در
واقع تغییر دهنده نوع دفاع ، یا نحوه دفاع میباشد .
زیرا او بدینوسیله قصد دارد که خارج از اجتماع یا علیه آن به عمل دست
بزند که بتواند وجود خود را به اثبات برساند (مظلومان ، ۱۳۶۵) .
از نظر گود : سرقت متضمن روبهرو شدن با قربانی است و دزدی با تهدید به زور انجام میشود .
طبق تعریف مرکز تحقیق فدرال :
سرقت به عنوان کوششی است برای بدست آوردن هر چیز باارزشی که مورد
مواظبت و پاسداری و امانت و کنترل شخص یا اشخاص میباشد . بازور و یا
بوسیله تهدید به زور یا خشونت و یا با قراردادن قربانی در ترس انجام گیرد
.(Goode , 1948) روانکاوان سرقت را بیان سمبولیک نیاز به محبت والدین
میدانند ، که البته بیشتر در مورد سرقتهای بیاهمیت صدق میکند .
بزهکاران ضعفمن (Ego) دارند که منجر به جرم غیرارادی میشود که با احساس پشیمانی بعد از انجام عمل توام است .
ضعف فرامن (soper Ego) با بزهکاری نقشه کشیده توام است و شخص احساس گناه بعد از آن نمیکند . (اشکوری ، ۱۳۵۵) .
اهمیت و ضرورت تحقیق
از نظر (کینیا) جای تردید نیست که در بسیاری از خانوادهها فشارهایی
وجود دارد که همراه است با ترجیحات ، خصومت ، ناامنیها ، سختی ، خشونت ، و
غیره و یا میتواند از آن نتیجه شود و این فشارها روی بسیاری از کودکان
تاثیر و انعکاسهایی دارد . مشاهده چنین شرایط خانوادگی در میان بعضی از
گروههای بزهکار منجر به تنظیم این فرمول شده است : « کودکی که ایجاد مسائل
پیچیدهای میکند کودکی است که خود او دارای مسائل پیچیده است .»…….